Capriol.
Apprenez moy tous ces passages & decouppements.
Arbeau.
Vostre desir n'est aultre chose que de sçavoir comment on peult hacher par le menu ung double. Les bons danceurs agilles & gaillards y peuvent faire tant & tels decouppements & hachures que bon leur semble pourveu qu'ils retumbent (comme je vous ay dit) a leur cadance, le pied apresté pour marcher les deux simples qui suyvent ledit double: Et quelquesfois ils anticipent leur passages sur le deuxieme simple. Vous entendrez ces passages & decouppements quant vous sçaurez les modes & façons diverses de mouvoir les pieds, dont nous parlerons en declarant la dance de la gaillarde. Cependant je vous donneray icy par escript l'air d'une basse-dance commune, avec la mesure ternaire du tabourin.
Capriol.
Fault-il necessairement qu'és pavanes & basse-dances le tabourin & la flutte y soient employez.
Arbeau.
Non qui ne veult: Car on les peult jouer avec violons, espinettes, fluttes traverses & à neuf trouz, haulbois, & toutes sortes d'instruments: Voires chanter avec les voix: Mais le tabourin ayde merveilleusement par ses mesures uniformes à faire les assiettes des pieds selon la disposition requise pour les mouvements.
Air de la basse-dance,
| ||||||||
REVERENCE
|
Battement du tambour ou tabourin.
| ||||||||
Continuation de l'air.
| ||||||||
BRANLE
| ||||||||
DEUX SIMPLES.
| ||||||||
DOUBLE
| ||||||||
REPRISE,
| ||||||||
DOUBLE,
|
Battement du tabourin
| ||||||||
Continuation de l'air.
| ||||||||
REPRISE,
| ||||||||
BRANLE.
| ||||||||
DEUX SIMPLES,
| ||||||||
DOUBLE,
| ||||||||
DOUBLE,
|
Battement du tabourin.
| ||||||||
Continuation de lair
| ||||||||
DOUBLE
| ||||||||
REPRISE.
| ||||||||
DOUBLE,
| ||||||||
REPRISE.
| ||||||||
BRANLE,
|
Battement du tabourin
| ||||||||
Continuation de l'air.
| ||||||||
DEUX SIMPLES,
| ||||||||
DOUBLE,
| ||||||||
REPRISE,
| ||||||||
BRANLE
|
& congé |
Si tost que vous entendrés le dernier battement du branle precedent le congé vous tournerés le corps devers la damoiselle pour (ostant le bonnet faisant la reverence) prendre ledict congé, & la restituer ou vous avés commencé la basse-dance affin de dançer le retour de ladicte basse-dance selon les battements du tabourin & les mouvementz qui sensuyvent.
Continuation de lair
| ||||||||
BRANLE.
| ||||||||
DOUBLE,
| ||||||||
REPRISE.
| ||||||||
BRANLE.
|
Battement du tabourin
| ||||||||
Continuation de l'air.
| ||||||||
DEUX SIMPLES
| ||||||||
DOUBLE.
| ||||||||
DOUBLE.
| ||||||||
DOUBLE.
| ||||||||
REPRISE,
|
Battement du tabourin.
| ||||||||
Continuation de lair
| ||||||||
DOUBLE,
| ||||||||
REPRISE.
| ||||||||
BRANLE,
|
& congé. |
Capriol.
J'eusse bien voulu que m'eussiez mis par escript cinq ou six pavanes, & autant de basse dances.
Arbeau.
Vous en treuverez assez grand nombre dedans les livres de danceries imprimez par feu Attaignant, qui demeuroit pres l'Eglise sainct Cosme à Paris, & dedans les livres de feu maistre Nicolas du Chemin Imprimeur audit Paris, à l'enseigne du Lion d'argent: Toutesfois, il vous fauldra reduire en mesure ternaire lesdictes basse-dances, lesquelles sont mises en mesure binaire.
Capriol.
Qui vous empescheroit de les reduire comme vous dictes, & de les me donner par escript?
Arbeau.
Quand on sçais les marches & mouvements d'une pavane & d'une basse-dance commune, on peult dancer toutes les aultres: Car encores qu'elles soient differentes en airs, & qu'elles sont chantées ou jouees diversement, elles sont semblables en mesure. C'est donc afaire aux joueurs d'instruments d'en apprendre de plusieurs sortes: & quand à vous, il vous doibt suffire de sçavoir comme il les fault dancer, ce qui vous est maintenant facile, parce qu'en avez apris & entendu.
Capriol.
Vous obliez de me parler des basse-dances irregulieres, & non communes.
Arbeau.
Elles n'ont point d'aultres sortes de mouvements que les communes, & different seullement en ce qu'elles sont plus longues ou plus courtes, ou bien egales, mais les mouvements sont disposez aultrement qu'en la basse-dance commune. Arena en a faict ung inventaire que je ne reciteray point icy, parce qu'on n'en dance guieres, & aussi qu'il suffict que sçachiez pour ceste heure la commune, seullement je vous en donneray trois par escript: L'une de vingt quatre quaternions, qui est des plus grandes: L'aultre de quatorze quaternions, qui est des plus courtes: Et une de vingt quaternions, comme la commune.
R b ss d ss r b ss d ss r b ss ddd ss r b ss d ss r b c.
R b ss d ss r b ss ddd ss r b c.
R b ss d r d ss r b ss ddd r b ss d ss r b c.
Je vous ay bien voulu descripre ces trois pour toutes les aultres, ausquelles ne prendrez pas grand esgard par ce que du passé peu de personnes les dançoient, & n'y avoit à les dancer que-ceulx qui se vouloient gloriffier par dessus les aultres, & faire entendre qu'ils avoient bonne memoire: Et trompoient souvent par tel moyen ceulx qui sçavoient seullement dancer la commune: Car si tost qu'ils voyoient ung aultre vouloir dancer avec eulx, ils demandoient l'une de ces irregulieres.
Capriol.
Peut-on dancer plusieurs ensembles?
Arbeau.
Vous pourriez (s'il vous plaisoit) mener deux Damoiselles: Mais il suffit d'une, & dit le commun pròverbe que Trop en ha qui deux en meine. Semblablement quant estes planté au bout de la salle avec une Damoiselle, ung aultre peult se planter avec sa maistresse à l'aultre bout de la salle viz à viz de vous pour dancer: Et quant vous aprochez les ungs des aultres, il fault retrograder ou user de conversion. Je vous ay declaré cy devant, que cest a dire user de conversion.
Capriol.
Vous m'avés dit qu'aprés la basse-dance & son retour, il falloit dancer le tourdion, & que le tourdion estoit une espece de gaillarde, & m'avés remis a me parler du tourdion, quant vous seriez en propos de la gaillarde.
L'Orchesographie de Thoinot Arbeau appartient au domaine public et peut être utilisée sans restrictions.