Aller au menu
Aller au pied de page
Retour vers Orchesographie

16. Volte, courante et allemande

Capriol.

Ce m'est chose maintenant bien claire à entendre: Au reste je serois bien content de ne point ignorer la volte, puisque le temps la receue en usage.

page 129

LA VOLTE

Arbeau.

La Volte est une espece de gaillarde familiere aux Provençaulx, laquelle se dance comme le tourdion par mesure ternaire: Les mouvements & pas de ceste dance, se font en tornant le corps, & consistent en deux pas, un souspir pour le sault majeur, une assiette de pieds joincts, & en fin deux souspirs ou pauses. Pour entendre ce que dessus: Soiez par ypothese de front devant moy à pieds joincts, faites pour le premier pas un pied en l'air assez court, en saultant sur vostre pied gaulche, & en ce faisant me monstrerez vostre espaule gaulche, puis faites le deuxieme pas assez long sur vostre pied droit sans saulter, & en ce faisant me monstrerez vostre doz: Puis faites le sault majeur en tornant vostre corps & tumbés à pieds joints, quoy faisant me monstrerez vostre espaule droicte: Ainsi aurez accomply le premier tour.

Capriol.

A vostre compte, on ne torne pas tout le corps.

Arbeau.

Qui torneroit tout le corps, on se retrouveroit comme au commencement, & ne bougeroit-on quasi d'une place: Aprés ce premier tour (qui est de trois quartiers du corps) vous ferés au second tour un pied en l'air pour le premier pas assés court, comme auparavant, en saultant sur vostre pied gaulche, & en ce faisant me monstrerez vostre estomac: Puis ferez le deuxieme pas assez long sur vostre pied droit sans saulter, & ce faisant me monstrerez vostre espaule gaulche: Puis ferés le sault majeur en tornant vostre corps, & tumberés en pieds joincts, quoy faisant me monstrerés le dos.

Pour le troisieme tour & cadance, ferés pied en l'air pour le premier pas assez court, en saultant sur vostre pied gaulche, & page 130 en ce faisant me monstrerés le cousté droit: Puis ferés le deuxieme pas assez long sur vostre pied droit sans saulter, ce faisant me monstrerez l'estomac: Puis ferés le sault majeur en tornant vostre corps & tumberez en pied joints, quoy faisant me monstrerés vostre espaule gaulche.

Pour le quatrieme tour & cadance, ferés pied en l'air pour le premier pas assés court, en saultant sur vostre pied gaulche, & en ce faisant me monstrerés le dos: Puis ferés le deuxieme pas assés long sur le pied droit sans saulter, ce faisant me monstrerés l'espaule droicte: Puis ferés le sault majeur en tornant vostre corps, & tumberés en pieds joincts, quoy faisant me monstrerés l'estomac, comme vous esties planté au commencement: Et partant voiés qu'en quatre cadances, vous pouvés revenir au mesme lieu & en mesme aspect que vous estiés au commencement: Ce n'est pas toutesfois une necessité que je vous prescris, car il pourra advenir que tournerés plus ou moins vitte: Mais je vous ay fait ceste hypothese pour plus claire intelligence.

Capriol.

Si je tiens une damoiselle par la main, il seroit impossible qu'elle fit le tour avec moy, d'aultant qu'elle est plus esloignee du centre.

Arbeau.

Vostre argument est bon, supposé (comme il est vray) que la damoiselle fait les mesmes pas & mouvements que vous: Et pour ceste occasion, celuy qui dance la volte se contemplant estre comme le centre & meillieu d'un cercle, doit approcher de són corps la damoiselle le plus qu'il luy est possible quand il veult torner, car par ce moyen ladite damoiselle treuvera les pas moins spacieux & plus aisez à faire: Pour l'approcher de vous ferés ainsi que s'ensuyt.

Aprés vostre reverence faite (tenant la damoiselle par la main) page 131 avant que de tourner faites quelques pas par la salle, par maniere de preparation, comme si vous danciez le tourdion: Or en cest endroit notterez qu'aulcuns dancent ce commencement par cinq pas a droit, puis cinq pas à gaulche faits à rechange, ou bien par cinq pas racoursis en deux pas, un sault majeur & une posture, & aultant pour le revers, & ainsi continuant: Aultres dancent ce commencement ainsi que le reste de la volte par un pied en l'air, un pas, un sault majeur, & la posture de pieds joincts, comme dessus a esté dit.

Capriol.

Laquelle sorte vous aggrée le plus?

Arbeau.

La derniere sorte: Car par ce moyen ceste dance demeure uniforme en toutes ses parties, tant au commencement qu'à la fin: Quand vouldrez torner, laissés libre la main gaulche de la damoiselle, & gettés vostre bras gaulche sur son dos, en la prenant & serrant de vostre main gaulche par le faulx du corps au dessus de sa hanche droicte, & en mesme instant getterez vostre main droicte au dessoubz de son busq pour l'ayder à saulter quand la pousserez devant vous avec vostre cuisse gaulche. Elle de sa part, mettra sa main droicte sur vostre dos ou sur vostre collet, & mettra sa main gaulche sur sa cuisse pour tenir ferme sa cotte ou sa robbe, affin que cueillant le vent, elle ne monstre sa chemise ou sa cuisse nue: Ce fait vous ferez par ensemble les tours de la volte, comme cy dessus a esté dit: Et aprés avoir tournoyé par tant de cadances qu'il vous plaira, restituerez la damoiselle en sa place, ou elle sentira (quelque bonne contenance qu'elle face) son cerveau esbranlé, plain de vertigues & tornoyements de teste, & vous n'en aurez peult estre pas moins: Je vous laisse à considerer si cest chose bien seante à une jeusne fille de faire de grands pas & ouvertures de jambes: Et si en ceste volte l'honneur & la santé y sont pas page 132 hazardez & interessez. Je vous en ay desja dit mon opinion.

Capriol.

Ce vertigues & tornoiements de cerveau me fascheroient.

Arbeau.

Dancez donc quelque aultre sorte de dance: Ou si vous dancez cest cy à la gaulche, recommencez une aultre fois de la dancer à la main droicte, & par ainsi redetornerez à la secunde fois, ce que vous aurez tórné à la premiere.

Air d'une volte. Mouvements que les danceurs doibvent faire en dançant la volte.
KC1
M3
F2
Petit pas en saultant sur la gaulche, pour faire pied en l'air droict.
F2
Plus grand pas du droict.
F2
Sault majeur.
c4
c2
Posture en pieds joincts.
|
B2
Petit pas en saultant sur la gaulche, pour faire pied en l'air droict.
B2
Plus grand pas du droict.
A2
Sault majeur.
G4
F2
Posture en pieds joincts.
|
B2
Petit pas en saultant sur la gaulche, pour faire pied en l'air droict.
B2
Plus grand pas du droict.
A2
Sault majeur.
G4
F2
Posture en pieds joincts.
|
F2
Petit pas en saultant sur la gaulche, pour faire pied en l'air droict.
F2
Plus grand pas du droict.
E2
Sault majeur.
F4
F2
Posture en pieds joincts.
||

page 133 Vous continuerez à torner par cadances à la gaulche, tant qu'il vous plaira: Et si voulez à une aultre fois dancer la volte à main droicte, vous fauldra mettre vostre main droicte sur le doz de la Damposelle, & la main gaulche soubz son busq. & en la poussant de la cuisse droicte soubz la fesse, torner le revers de la tabulature cy dessus: Et nottez qu'il y a dexterité à empoigner & serrer contre vous la Damposelle, car il fault ce faire en deux mesures ternaires, desmarchant sur la premiere mesure pour vous planter devant elle, & sur la fin de la deuxieme mesure, luy mettant l'une des mains sur la hanche, & l'aultre soubs le busq, pour a la troisieme mesure commencer à torner selon les pas contenus en la tabulature.

Capriol.

La courante comment la fault-il dancer, est-elle bien differente de la volte?

LA COURANTE.

Arbeau.

Elle differe beaucoup de la volte, & se dance par une mesure binaire legiere, consistant de deux simples & un double du cousté gaulche, & aultant du cousté droict, en marchant tousjours en avant ou de cousté, & quelquesfois en retrogradant selon qu'il plait au danceur: Et notterez qu'il fault saulter les pas de la Courante, ce qui ne se faict pas en la Pavane, ny en la Basse-dance: Pour faire donc un simple à gaulche en la Courante, vous qui estes en contenance decente, saulterez sur le pied droict, en asseant le pied gaulche pour vostre premier pas, puis saulterez sur le pied droict, en tumbant en pied joinct pour le second pas, & ainsi sera accomply le simple à gaulche: Aultant en ferez à revers, pour accomplir le simple à droict: Pour le double à gaulche, saulterez sur le pied droict, en asseant le pied gaulche pour le premier pas dudit double à gaulche, page 134 puis saulterez sur le pied gaulche, en faisant le second pas du pied droict, puis saulterez sur le pied droict, en faisant le troisieme pas du pied gaulche: Puis saulterez sur le pied droict, en faisant le quatrieme pas à pied joinct: Et ainsi sera accomply le double a gaulche: Aultant en ferez à revers pour les deux simples & double à droit: De mon jeusne aage ils dressoient sur la Courante une forme de jeu & ballet: Car trois jeusnes hommes choisissoient trois jeunes filles: Et s'estants mis en renc, le premier danceur avec sa damoiselle la menoit en fin sister à l'aultre bout de la salle, & retornoit seul avec ses compaignons, le deuxieme en faisoit de mesme, puis le troisieme, tellement que les trois filles demeuroient separees à l'un des bouts de la salle, & les trois jeusnes hommes de l'aultre: Et quant le troisieme estoit de retour, le premier alloit en se gambadant & faisant plusieurs mines & contenances d'amoureux, comme espoussetant & guindant ses chausses, tirant sa chemise bien a propos, alloit (disje) requerir sa damoiselle, laquelle luy faisoit reffus de la main. ou luy tornoit le doz, quoy voyant, le jeusne homme s'en retornoit en sa place, faisant contenance d'estre desesperé: Les deux aultres en faisoient aultant: En fin ils alloient tous trois ensemble requerir leursdites damoiselles chacun la sienne, en mettant le genoil à terre, & demandant mercy les mains joinctes: Lors lesdites damoiselles se rendoient entre leurs bras, & dançoient ladite courante pesle mesle.

Capriol.

Dancent-ils pas les Courantes maintenant de ceste mesme façon?

Arbeau.

Quand aux pas, ils doibvent estre de mesme: Mais les jeusnes hommes qui ne sçavent & n'ont point apris que cest d'un simple ny d'un double, dancent à leur phantaisie, & se contentent page 135 moyennant qu'ils retumbent en cadance, & en dançant tornent le corps, lachant la main à la damoiselle, & aprez le tour fait, tout en dançant repreignent ladite damoiselle par la main, & continuent: Et quand les compaignons de celuy qui dance voient qu'il est lassé, il viennent oster & derober la damoiselle, & la meinent dancer, ou bien luy en mettent en main une aultre quand ils voient que la premiere est lassee: Voicy une tabulature de la Courante.

Air de la Courante. Mouvements qu'il convient faire pour dancer la Courante.
KC1
MC|
c2
d2
Pas du gaulche. Simple gaulche.
e2
f2
Pieds joncts.
g2
f2
Pas du droit. Simple droit.
e2
g2
Pieds joincts.
f2
e2
Pas gaulche. Ces quatre mouvements, font double à gaulche.
d2
c2
Pas droit.
c2
B2
Pas gaulche.
c2
c2
Pieds joincts.
::

Vous en ferez aultant pour le revers, & continuerez en repetant comme au commencement: Aucunes des minimes blanches de la tabulature cy dessus, sont a vuide & pendant le temps d'icelles, ferés les petits saults qui accompaignent les page 136 mouvements, ou quand serez lassé & ne vouldrez saulter, elles vous serviront de souspirs, comme si elles y estoient reduictes.

Capriol.

Quelle dance est l'Allemande?

L'ALLEMANDE.

Arbeau.

L'allemande est une dance plaine de mediocre gravité, familiere aux Allemands, & croy qu'elle soit de noz plus anciennes, car nous sommes descendus des Allemands: Vous la pourrez dancer en compagnie: Car ayant une damoiselle en main, plusieurs aultres se pourront planter derrier vous, chacun tenant la sienne, & dancerez tous ensemble, en marchant en avant, & quand on veult en retrogradant, par mesure binaire, trois pas & une greve, ou pied en l'air sans sault, & en quelques endroits par un pas & une greve, ou pied en l'air: Et quand vous aurez marché jusques au bout de la salle, pourrez dancer en tornant, sans lascher vostre damoiselle: Les aultres danceurs qui vous fuyvront en feront de mesme quand ils seront audit bout de la salle: Et quand les joueurs d'instruments cesseront ceste premiere partie, chacun s'arrestera & devisera avec sa damoiselle, & recommencerez comme au paravant pour la secunde partie: Et quand viendra à la troisieme partie, vous la dancerez par la mesme mesure binaire plus legiere & concitéé, & par les mesmes pas, en y adjoustant des petits saults comme à la Courante: Ceque vous entendrez facilement par la tabulature, laquelle ne seroit quasi point necessaire, attendu qu'il ny a guieres de diversitez de mouvements, toutesfois afin que vous voyez le tout plus clairement, je n'espargneray la peine de la vous donner par escript.

page 137

Air de l'Allemande, pour la premiere & seconde partie. Mouvements qu'il fault faire pour dancer l'Allemande.
KC1
MC|
_4
A2
Pas du gaulche.
A
A
Pas du droit.
B2
Pas du gaulche.
B
B
Greve droicte.
c
A
Pas du droit.
B
c
Pas du gaulche.
d2
Pas du droit.
d2
Greve gaulche.
|
d2
Pas du gaulche.
f2
Pas du droit.
e3
Pas du gaulche.
d
Greve droicte.
c
A
Pas du droit.
B
B
Pas du gaulche.
A2
Pas du droit.
A2
Greve gaulche.
|
d
c
Pas du gaulche.
B
A
Greve droicte.
d
c
Pas du droit.
B
A
Greve gaulche.
|

Voyez en ces deux dernieres mesures, qu'il ny a qu'un pas & une greve en chacune, parce que l'air le requiert ainsi.

page 138

Continuation de l'air. Continuation des mouvements de l'Allemande.
KC1
_4
d2
Pas du gaulche:
f2
Pas du droit.
e3
Pas du gaulche.
d
Greve droicte.
c
A
Pas du droit.
B
B
Pas du gaulche.
A2
Pas du droit.
A2
Greve gaulche.
||

Tabulature de la troisieme partie de l'Allemande, qui se dance par mesure binaire, comme la courante, avec les mouvements.

KC1
MC|
A2
A2
Pas du gaulche.
B2
B2
Pas du droit.
c2
c2
Pas du gaulche.
d2
d2
Greve droicte.
|
Revers.
d2
f2
Pas du droit.
e2
d2
Pas du gaulche.
c2
B2
Pas du droict.
A2
A2
Greve gaulche.
||
Et ainsi continuant, en repetant le commencement.

page 139Les minimes blanches qui sont icy a vuyde, tiennent lieu de souspirs & pauses, ou de petits saults, comme dit a esté en la Courante: En dançant l'Allemande, les jeunes hommes quelquesfois derobent les damoiselles, les ostant de la main de ceulx qui les meynent, & celuy qui est spolié se travaille d'en r'avoir une aultre: Mais je n'appreuve point ceste façon de faire, parce qu'elle peult engendrer des querelles & mescontentements.


Public Domain Mark L'Orchesographie de Thoinot Arbeau appartient au domaine public et peut être utilisée sans restrictions.